+420 277 270 770 Zavoláme vám zpět
Už je to 25 let od chvíle, kdy se v Česku objevily první mobilní telefony. Zatímco dříve byl mobil výsadou bohatších lidí, dnes už se bez něj jen tak někdo neobejde. Jak jsme na tom s mobily dnes?
První komerčně provozovanou síť spustil Eurotel 12. září 1991. Tehdy byly mobily jen pro ty nejbohatší a pokrytí signálem bylo jen na zlomku českého území. Síť měla tehdy dva vysílače, jeden v Praze a druhý v Brně. A jak vypadaly ceny? Tehdy nazývaný radiotelefon stál okolo 60 tisíc korun a jelikož vážil 4 kg a měl výdrž v provozu jen pár minut, nebyl přiliž mobilní. V tu dobu neexistovaly SIM karty, čísla byla přidělována k telefonům. Za minutu hovoru zákazník zaplatil přibližně 20 Kč.
V roce 2000 vlastnila mobilní telefon třetina českých domácností. V roce 2014 podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) mobilní telefon mělo 99 % rodin, na každou domácnost průměrně vychází 2,06 mobilního telefonu. Mobil si našel cestu i k seniorům, v dnešní době využívá mobil 90 % Čechů starších 65 let.
Od roku 2013 začali tři hlavní operátoři nabízet neomezené tarify, které se cenově pohybovaly okolo sedmi set korun. Podle Ondřeje Nackeho, specialisty na telekomunikace z portálu Ušetřeno.cz, to v důsledku přineslo tři zásadní změny: “Lidé si logicky odvykli řešit počet minut či SMS a jejich dostatek považují tak nějak za samozřejmý. Došlo také k vyrovnání nabídek na trhu, takže dnes najdou zákazníci u všech operátorů víceméně to samé. Neomezené tarify také byly v nejlevnější variantě vždy podmíněny dvouletým závazkem, který do té doby nebyl vždy samozřejmostí. Dnes jsou nabídky bez smlouvy výjimečné a penalizované vyšší cenou,” vysvětluje Nacke.
Od poslední velké změny tedy uběhly tři roky. Nyní se hlavním tématem stává mobilní internet. Ten podle ČSÚ v roce 2013 využívala jen pětina dospělé populace, loni to ale bylo již 37 %. Podle Nackeho na to operátoři budou muset brzy zareagovat, protože jejich nabídka přestává odpovídat poptávce zákazníků. “Z každodenní praxe víme, že lidé již striktně nevyžadují neomezené volání natož SMS. Komunikace se přesunula do jiných kanálů, takže lidé naopak poptávají vysoké datové objemy okolo 5 GB a více. Na to nikdo z hlavních operátorů zatím nezareagoval. K vysokému objemu dat dostává zákazník vždy i neomezené volání a často i jiné bonusy, o které ale často nestojí. Cena takové komplexní nabídky je pak samozřejmě vyšší, což zákazníkům, kterým jde primárně o data, příliš nevyhovuje,” vysvětluje Nacke. Otázkou zůstává, kdy a který z operátorů na poptávku zareaguje jako první.
16. 9. 2016
mobilní internetmobilní telefonO2T-MobileVodafonevolání na pevnou
Samsung oznámil, že pracuje na novém displeji, jehož spotřeba bude o polovinu menší než v současnosti. Telefony by...
18. 11. 2024
Vodafone odhalil vánoční nabídku, v rámci které rozdává třeba slevy na mobilní telefony, neomezené tarify, volání z...
13. 11. 2024
Apple zavádí identifikaci firemního volajícího. Chce tak zvyšit soukromí uživatelů a pomoci při blokaci nevyžádaných...
5. 11. 2024
Apple zavádí identifikaci firemního volajícího. Chce tak zvyšit soukromí uživatelů a pomoci při blokaci nevyžádaných...
Společnost Apple rozšířila svou službu Tap to Pay pro iPhony do dalších 5 zemí v Evropě. Nově ji mohou využívat i...
Zákazníci Vodafonu ve středu ráno zaznamenali výpadek sítě. Den na to se s výpadkem potýkalo i O2. Nefungoval...